« Rodzinna spontaniczność | Najtrwalsze pieczątki dostępne online » |
Plakaty - jak zaprojektować je dobrze?
Jak dobrze zaprojektować plakat reklamowy? Okazuje się, że nie jest to wcale takie łatwe. Moim mistrzem jest oczywiście niedościgniony Andrzej Pągowski, którego projekty podziwiam od lat. Jednak wciąż się uczę dobrego projektowania plakatów. Przez wiele lat pracy w tym temacie doszłam też do pewnych wniosków.
Jestem zdania, że plakaty mogą być ładne albo skuteczne. Skuteczny plakat to taki, który wykorzystuje siłę sugestii. Wcale nie musi zawierać całej masy tekstu, a wręcz jest to niewskazane. Liczy się natomiast mocny komunikat. Może to być wydarzenie, marka czy produkt. Plakat w zasadzie nie jest nośnikiem treści, ale swego rodzaju idei. Musi w kliencie wzbudzić ciekawość i zainteresowanie daną ofertą. Jeśli plakat go zaintryguje, to sam poszuka w sieci oferty danej firmy. Jednak przy tym nie można oczywiście zapominać o estetyce. Najlepsze plakaty przypominają zasadniczo małe dzieła sztuki.
Z doświadczenia wiem, że dość duże znaczenie ma też sam format. Już na wstępie muszę zawsze wiedzieć, gdzie dany plakat będzie umieszczany. Plakat nie może bowiem być za duży, bo nie będzie miejsca na jego przyklejenie. Nie sprawdzi się też mały plakat, bo wówczas bardziej będzie przypominał zwykłą ulotkę. Zresztą od formatu uzależniona jest też jakość samej grafiki. Zbyt mocne pomniejszenie obrazu i treści na odbiorcę działa raczej zniechęcająco.
Plakat to wciąż jeden z najskuteczniejszych elementów reklamy. Nie rezygnują z tej formy nawet największe korporacje. Jednak dobry projekt plakatu to sztuka.